MR. 6 2022 / 45 innovatie “WIE EFFICIËNTER WEET TE WERKEN, KAN EEN GROOT CONCURRENTIEVOORDEEL BEHALEN” Samenwerken in de cloud, automatische sjablonen voor huisstijldocumenten, en natuurlijk de elektronische handtekening: een variëteit aan groter en kleiner vernuft heeft een efficiëntere tijdsbesteding gebracht en orde geschapen in het papieren oerwoud tot welk een kantoor kan verworden. Ook dat heeft Koggink ten goede zien veranderen: toen de email destijds zijn intrede deed – misschien historisch wel de belangrijkste technologische ontwikkeling van allemaal – kon de communicatie veel sneller verlopen. En met behulp van een documentmanagementsysteem kon een digitaal dossier worden opgebouwd. Digitaal is alles completer, toegankelijker en overzichtelijker. Aldus wordt het dagelijkse werk stap voor stap een stukje makkelijker gemaakt, in een steeds complexer wordende wereld. TRANSFORMATIE “Soms moet je een stapje terug doen, om een sprong te kunnen maken”, is het motto van James van de Merbel. Hij is de auteur van Hét managementboek voor Digitale Transformatie en sinds kort hoofd digitale transformatie & IT bij het Amsterdamse advocatenkantoor Lexence. Een nieuwkomer in de juridische wereld, maar zeker niet in de digitalisering: de afgelopen veertien jaar was hij werkzaam in de contructiewereld, en deze ervaring brengt hij mee naar zijn nieuwe werkveld. De ‘lessons learned’ vanuit deze totaal andere sector bieden hem een vernieuwende kijk op bestaande bedrijfsmodellen. Want hoewel de inhoud verschilt, zijn de uitdagingen op het gebied van veranderingen universeel: “Het is en blijft overal mensenwerk.” In de bouw is, vanwege het sterk internationale karakter, de overgang naar informatieopslag in de cloud al een stuk eerder op gang gekomen. “Men kon het zich immers niet veroorloven om in een situatie van bijvoorbeeld het uitbreken van een oorlog, met een harde schijf vol data het land uit te moeten vluchten.” Ook Van de Merbel heeft de advocatuur niet leren kennen als kartrekker op dit gebied. Daar was hij op voorbereid, want het niveau waarop een sector zich bevindt binnen de digitale transformatie, is overal weer anders. En dat is ook juist wat zijn werk zo interessant maakt. “Waar advocaten en notarissen zich kunnen richten op hun eigen vakgebied, mag ik mij bezighouden met het grotere plaatje.” OPGEBLAZEN VERWACHTINGEN Het ‘stapje terug, sprong vooruit’-principe dat voorafgaat aan duurzame verandering gaat de collectieve concentratiespanne vaak te boven. Het proces tussen initieel enthousiasme en de uiteindelijke implementatie laat zich illustreren door de Gartner Hype Cycle, geïntroduceerd door het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Een technologiehype begint veelal met een ‘trigger’, belandt na een piek van opgeblazen verwachtingen in een dal van desillusie, waarna het opwaartse pad van verlichting kan beginnen, dat uitloopt op een productiviteitsplateau. Op dit moment van concrete toepassing is de publieke aandacht inmiddels verslapt, maar kan het echte werk juist beginnen. Koggink kent het gevoel meegesleept te worden in een te vroege piek, door een product te huren dat nog niet tot volle wasdom is gekomen. “Ik heb me weleens laten verleiden door een prachtige presentatie, maar dan word je uiteindelijk toch teleurgesteld.” Zo spreekt de toepassing van artificiële intelligentie in de rechtspraktijk al decennia tot de verbeelding. Zouden geautomatiseerde beslismodellen de menselijke tussenkomst van rechters en advocaten niet geheel overbodig kunnen maken? Daarover wordt door Susskind c.s. al sinds voor de eeuwwisseling gespeculeerd, maar zo’n vaart loopt het in realiteit niet. Daadwerkelijke praktische toepassing van AI voor juridisch gebruik Bas Boris Visser (Clifford Chance) ROEL DIJKSTRA FOTOGRAFIE De Gartner Hype Cycle JEREMY KEMP, CC BY-SA HTTPS://CREATIVECOMMONS.ORG/LICENSES/BY-SA/3.0/
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=