24 / Mr. SPECIAL NAJAAR 2025 “JURISTEN MOETEN KUNNEN HERKENNEN WANNEER EEN AI HET BIJ HET VERKEERDE EIND HEEFT OF SIMPELWEG DIEPGANG MIST” Wat betekent dat in uw ogen voor de academische opleiding van juristen? Moeten zij daar leren omgaan met AI, of moeten ze juist zonder AI eerst een goede jurist zien te worden? “Beide. Enerzijds is het een must voor juristen om te weten hoe zij AI kunnen inzetten voor hun werk, aangezien AI dit werk ingrijpend gaat veranderen. Anderzijds is het ook een must voor juristen om een kritische blik te ontwikkelen, zodat zij kunnen herkennen wanneer een AI het bij het verkeerde eind heeft of simpelweg diepgang mist. Nu zie ik bij sommige jongere teamleden dat zij buitengewoon behendig zijn in het gebruik van chatbots en andere AI-systemen, maar dat de ontwikkeling van die kritische blik achterblijft. Dat zie je onder meer terug in analyses en adviezen die weliswaar niet onjuist zijn, maar op veel punten scherpte en praktische toepassing missen - die typische ‘vijf bulletpoints eenheidsworst’ die een chatbot vaak uitspuwt. Daar kan de business dan nét niets mee - killing in een bedrijfsjuridische omgeving.” Voor welke taken is AI volgens u geschikt en voor welke juist niet? “In mijn visie kan AI inmiddels bij nagenoeg alle bedrijfsjuridische processen een complementaire rol spelen, al was het maar in een voorbereidende fase. De beperking zit vaak in ons eigen voorstellingsvermogen hoe AI in te zetten. Bij taken waar het juiste antwoord of een afgewogen oordeel vereist is, blijft menselijke tussenkomst in mijn visie noodzakelijk.” Wat is de laatste ontwikkeling op AI- gebied in juridische context die u heeft verrast of verbaasd? “We zijn inmiddels gewend geraakt aan het feit dat AI prachtige en overtuigende antwoorden kan dichten op de meest complexe vraagstukken, ook in het juridische domein. Mijn verbazing is dan ook vooral vaak een omgekeerde, als een AI stukloopt op een ogenschijnlijk simpel verzoek. Zo ontving ik onlangs per e-mail een uitnodiging met vermelding van datum, tijd en locatie, maar slaagde Gemini er niet in om deze uitnodiging in mijn Google Calendar te zetten. Opmerkelijk.” Wat is in uw ogen het grootste misverstand over AI dat onder juristen leeft? “Dat je een AI chatbot kunt bevragen op dezelfde manier als je een zoekmachine bevraagt. Een chatbot is uiteindelijk niet meer dan een uitgebreid statistisch model dat voorspelt wat het volgende woord in een zin zou moeten zijn. Het is niet het beste instrument om het juiste antwoord op een vraag te vinden.” Zijn er juridische kaders of regelgeving die u vindt ontbreken op dit moment? “Uniformiteit. Je ziet nu grote verschillen in wet- en regelgeving tussen China, de Europese Unie en de Verenigde Staten, terwijl multinationals als Randstad juist zijn gebaat bij een zo uniform mogelijk juridisch kader.” Is er ook een AI-ontwikkeling waar u zich zorgen over maakt? “In de race om marktaandeel te winnen lijken de grote AI-labs zich steeds minder te bekommeren om ethische kaders en veiligheidseisen. Bij een technologische ontwikkeling zo verstrekkend en ingrijpend als AI, is dat vragen om problemen in de toekomst.” • bedrijfsjurist & AI Martin Woodward
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=